סלקלים מומלצים 2024
קניית מושב הבטיחות הטוב ביותר עבור הקטן שלך היא ללא ספק אחת הרכישות החשובות ביותר שתבצעו לקראת בואו של התינוק הקטן. מבחר התקנים, המותגים והדגמים עלולים לגרום לבלבול וחוסר הבנה מה מתאים לדרישות המשפחתיות שלכם. במאמר זה ננסה לעשות קצת סדר במושבי הבטיחות הנמצאים בארץ, ולנסות לעזור להורים הטריים להבין את הנושא בצורה קצת טובה יותר.
כדי לדעת מהו מושב הבטיחות שיעניק לכם את המענה הנכון ביותר צריך להבין 3 נקודות חשובות ובסיסיות:
- מה החוק בארץ דורש
- מהן ההמלצות לשימוש במושבי בטיחות
- מהם התקנים שיש למושבי הבטיחות.
1. החוק
- החוק מחייב ישיבה על כיסא שמתאים לגיל ולמשקל של התינוק / ילד.
- במידה ומתקינים מושב בטיחות במושב הקדמי ליד הנהג, חובה לנטרל את כרית האוויר. במידה ולא ניתן לנתק את כרית האוויר, אסור להתקין את מושב הבטיחות מלפנים. הושבת הילדים במושב הקדמי לא מומלצת ומיקום המושב צריך להיות בספסל האחורי.
- חובה על התינוק לשבת כנגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנה.
- חובה להיות עם הרצועות הפנימיות של מושב הבטיחות לפחות עד גיל 3.
- חובה לשבת על כיסא הגבהה (בוסטר) לפחות עד גיל 8.
2. ההמלצות
- יש להושיב את התינוק כנגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים. במידה וניתן, יש להשאיר את התינוק כנגד כיוון הנסיעה עד סוף השימוש שיצרן מושב הבטיחות מגדיר (לרוב עד משקל של 18 ק"ג/ גיל 4).
- יש להושיב את הילד עם כיוון הנסיעה עם רצועות פנימיות של המושב עד גיל 4/5, ובמידה וניתן יש להשאיר את הילד עם כיוון הנסיעה ועם רצועות פנימיות עד סוף השימוש שיצרן מושב הבטיחות מגדיר (לרוב עד גיל 4/5).
- יש להושיב את הילד על כיסא הגבהה (בוסטר) עד גיל 12 או גובה 145 ס"מ.
כפי שניתן להבין ההמלצות נועדו לנצל בכל שלב את קצה היכולת של מושב הבטיחות ולא למהר לעבור לשלב הבא.
3. תקנים
מדינת ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שבה ניתן למכור מושבי בטיחות משני תקנים שונים:
מושבי בטיחות בתקן אמריקאי (FMVSS213) או
בתקן האירופאי (ECER44-04 או SIZE/R129)
תקן אמריקאי – מושבי הבטיחות האמריקאים הינם גדולים פיזית וכן במשקל הילד שהם יכולים להכיל ומחולקים ל 2 קטגוריות עיקריות – כיסאות משולבים (התקנה עם ונגד כיוון הנסיעה או עם כיוון הנסיעה ובוסטר- נקראה גם בוסטר רצועות ) או כיסאות הכל ב 1 - ALL IN ONE (התקנה נגד כיוון הנסיעה, עם כיוון הנסיעה ובוסטר). מותקנים בעזרת איזופיקס רך (לאצ') או בעזרת חגורות הרכב.
תקן אירופאי – בשלב זה יש שני תקנים אירופאים מקבילים 44R והתקן החדש 129R. החל מספטמבר 2024 יהיה ניתן למכור באירופה ובארץ רק מושבים בעלי תקן 129R. תקן 129R או בשמו הנפוץ תקן I SIZE הוא התקן המחמיר בין התקנים הנמכרים בארץ.
בהמשך המאמר אנו מציגים מושבים מומלצים, הסדר בו המושבים מופיעים הינו רנדומלי ומסודר לפי קטגוריות.
1- דונהX מבית דונה DOONA
נתונים:
- תקן: אירופאי I SIZE
- משקל: 8.3 ק"ג
- טווח שימוש: 40 ס"מ ועד 85 ס"מ ומשקל מקסימלי של 13 ק"ג
- שנות שימוש: 6 שנים מתחילת השימוש
- מידות פתוח בס"מ: (ג) 101/ (ר) 44 / (א) 89.3
- מידות סגור בס"מ: (ג) 45.6 / (ר) 44 / (א) 72.3
הסלקל החדש של דונה בתקן I SIZE. בלחיצת כפתור הדונה הופכת מסל קל לרכב, לטיולון.
הדונה עוברת בדיקות תקן כפולות גם של מושב הבטיחות וגם של הטיולון. מאפשר נוחות להורים בדרכים ומאפשר להסתובב בצורה נוחה ללא צורך בסחיבת העגלה לכל מקום.
דונה X הינו סל קל מאוד בטיחותי וזאת בזכות כרית הגוף להקטנת המרחב הפנימי וכרית הראש המשנה את גובה הרצועות, כמו גם שלושה שכבות הגנות הצד וידית האנטי ריבאונד.
לגב מושב הסלקל 3 מצבי השענות: ישיבה, חצי שכיבה ושכיבה מלאה. אלו מאפשרים לילדך לשכב, להתרווח ולהנות מחוץ לרכב.
ניתן לרכוש בסיס איזופיקס לשיפור הנוחות והבטיחות.
בעל אישור התקנה על מושב המטוס – ברכישת כרטיס טיסה
2- פבל 360 מבית מקסי קוזי ( MAXI COSI Pebble 360)
נתונים :
- תקן: אירופאי I SIZE
- משקל: 4.3 ק"ג
- טווח שימוש: 40-83 ס"מ גובה, ועד משקל של 13 ק"ג.
- שנות שימוש: 6 שנות שימוש מסיבי מתחילת השימוש
- מידות בס"מ: (ג) 56 / (ר) 44 / (א) 67
עומד בתקן הבטיחות העדכני ביותר I SIZE ומאפשר נוחות מקסימלית עם בטיחות מקסימלית. רצועות ואבזם קפיציים מאפשרים למצוא את הרצועות בקלות ללא צורך "לחפור" מתחת לגוף התינוק.
כרית גוף קשיחה אשר מקטינה את המרחב הפנימי של הסל קל לתינוקות קטנים ועד לגובה של 60 ס"מ. מערכת ClimaFlow נועדה כדי לעזור לווסת את טמפרטורת הגוף של תינוקך. מערכת ה-G-CELL Side Impact שומרת על גוף התינוק מפני תאונות צד.
ברכישת בסיס פמלי פיקס 360 (נמכר בנפרד), ההוצאה וההכנסה של התינוק קלים ומהירים יותר. ניתן לסובב את הסל קל בקלות ובאמצעות יד אחת בלבד לכיוון הדלת להכנסה והוצאה מהירה וקלה של התינוק מהרכב.
בעל אישור התקנה על מושב המטוס – ברכישת כרטיס טיסה.
3- ווילו S מבית ברייטקס (Britax Willow S)
נתונים:
- תקן : אמריקאי FMVSS213.
- משקל : 4.2 ק"ג.
- משקל בסיס: 4.6 ק"ג.
- טווח שימוש: 1.8-13.6 ק"ג ועד גובה של 81.3 ס"מ.
- שנות שימוש: 6 שנים מיום ייצור הסל קל.
- מידות בס"מ: (ג) 61 / (ר) 42.3 / (א) 71.
מאפשר שימוש החל מגיל לידה. ניתן להשתמש בסל קל עם או בלי הבסיס המצורף. הבסיס מגיע עם מערכת העיגון של ברייטקס ClickTight המאפשר התקנה באמצעות חגורות הרכב בקלות, בזריזות ובכל מושבי הרכב.
בדי הסל קל הם מסוג SW הכולל חומרים מעקבי בערה וללא חומרים כימים. במקרה של תאונה, מערכת הSAFECELL בתחתית הסל קל קורסת ובכך סופגת אנרגיה ובסיס האנטי ריבאונד עוזר למזער את
תנועת הסל קל. כולל כרית הקטנה וגגון מתארך מסנן קרינה.
בעל אישור התקנה על מושב המטוס – ברכישת כרטיס טיסה.
4- קבריו I SIZE מבית מקסי קוזי MAXI COSI CABRIO I-SIZE
נתונים:
- תקן: אירופאי I SIZE.
- משקל: 3.2 ק"ג.
- טווח שימוש: 40-75 ס"מ גובה, ועד משקל של 12 ק"ג.
- שנות שימוש: 6 שנות שימוש מסיבי מתחילת השימוש.
- מידות בס"מ: (ג) 66 / (ר) 44 / (א) 66.
הקבריו קל משקל במיוחד לנשיאת התינוק. מספק התאמה מצוינת לראש, כתפיים ולגוף התינוק.
הסל קל מתאים לרוב העגלות בשוק ברכישת מתאמים ייעודיים.
ניתן לרכוש בסיס איזופיקס לשיפור הבטיחות והנוחות.
נסיעה טובה ובטוחה!
מאת: מיכה אברבוך מנהל הדרכה שילב
עריכה: מיקה כנות
*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות אך מתייחס לשני המינים.