איך לבחור עגלת תינוק?

אחד המוצרים שהבחירה בהם לוקחת להורים הכי הרבה זמן היא בחירת עגלה לתינוק שעתיד להצטרף למשפחה, המבחר הגדול, ריבוי הדעות, והסגנונות השונים יוצרים בלבול להורים שבדרך.

קנית עגלה היא קניה רגשית שבה ההורים כבר מדמיינים איך יראו חייהם ביחד עם תינוקם החדש ואיך הם מסתובבים עם ילדם הרך כאשר אנו מגיעים לשלב הבחירה בעגלת ניו בורן עלינו לבצע מעט שיעורי בית כדי לדעת מהם הנקודות החשובות ביותר לנו ולסגנון החיים שלנו ההורים בדרך כלל מקבלים הצעות והמלצות מחברים והורים, אך כאשר עגלה מתאימה להורה מסוים אין זה אומר שהיא תתאים לכל אחד ולכן יש לבחון האם ההמלצה תואמת את אורח החיים של ההורים שבדרך.
יש 2 סוגי עגלות :
עגלות משולבות – הכוללות 3 חלקים שלד + סל שכיבה + טיולון טיולון – יחידה אחת הכוללת שלד ומרכב טיולון כשמגיעים לרגע הבחירה יש להסתכל על נוחות התינוק נוחות ההורים ונוחות השימוש בעגלה.

 

סביבת החיים שלנו:

הגעה לבניין- במידה ולהורים אין רכב יש לחשוב על דרכי הגישה לבית וממנו ולהבין האם הדרך סלולה, מרוצפת, דרך אפר ועוד.
תא מטען- במידה ויש להורים רכב, יש לבדוק מה גודל תא המטען של הרכב, האם הוא בדרך כלל פנוי או מלא בדברים, האם תא המטען גדול או קטן .
הגעה לדירה- האם יש מעלית בבניין של ההורים, האם היא רגילה או קטנה מהרגיל, במידה ואין מעלית כמה מדרגות יש לעלות עד הדירה, האם העגלה תאוחסן בבית או בחדר ייעודי שההורים מחליטים .
חניה- האם יש חניה קרובה לבניין, האם החניה היא ברחוב או חניה
קבוע גובה – לא כולנו באותו הגובה וכך גם זוג ההורים. סביר שיהיה פער קטן או משמעותי בגובה בין זוג ההורים

העגלה עצמה:

קיפול ופתיחה- במידה וההורים יקפלו ויפתחו את העגלה בשימוש יומיומי חשוב לוודא שהקיפול והפתיחה נוחים לשני ההורים. העדפה היא שניתן יהיה לקפל ולפתוח את העגלה ביד אחת כך שגם אם מחזיקים את התינוק בידיים יהיה ניתן לבצע את הפעולה בנוחות. לרוב לא ניתן לקפל את השלד ביחד עם סל השכיבה אך כן עם מרכב הטיולון. בחלק מהעגלות ניתן לקפל את השלד עם מרכב הטילון כאשר הוא פונה גם לכיוון ההורים וגם לכיוון הנסיעה.

סל שכיבה – בעגלות משולבות השימוש הראשוני בעגלה הוא עם סל השכיבה המאפשר לתינוק לישון שנת יום על גבי העגלה במנח של 180 מעלות. ככל שסל השכיבה גדול יותר כך זמן השימוש בו יהיה ארוך יותר ויכול להגיע ל6 חודשים. היתרון בשימוש ארוך בסל שכיבה הוא נוחות שינה לתינוק במבנה W רחב הנותן נוחות לשינת התינוק, ובנוסף אין צורך לקשור את התינוק בסל שכיבה.

פתחי אוורור -  מכיוון שאנו נמצאים בארץ שטופת שמש (גם בחורף) חשוב שיהיו מספר פתחי אוורור בסל שכיבה ובמרכב הטיולון. ככל שיהיו יותר פתחים כך תהיה תנועת אוויר רציפה בסביבת התינוק ובכך נשמור על טמפרטורה מתאימה לפי עונת השנה.

גגון – חשוב שהגגון יהיה עם מסנן קרינה כך נוודא שקרני הUV לא מגיעים אל גוף התינוקות. כמו כן, חלון הצצה בגגון הטיולון שנוכל לראות את הילד גם כאשר מרכב הטיולון ממוקם לכיוון הנסיעה

עמידה לאחר הקיפול – נקודה נוספת של נוחות היא שהעגלה תישאר עומדת לאחר הקיפול, כך ההורים לא צריכים להתכופף בכדי להרים את העגלה. כאשר העגלה מתקפלת ונמצאת על הרצפה ההרמה קשה לנשים לאחר לידה, ובנוסף מונעת מהעגלה להתלכלך בזמן הקיפול.

ידית דחיפה – לרוב העגלות ניתן לשנות את גובה ידית הדחיפה למספר רמות שונות כך שהיא תתאים בצורה טובה לכל מטפל שידחוף את העגלה, ללא צורך בהתכופפות או בהרמה של הזרועות – דבר העלול לעייף את הידיים של דוחף העגלה.

גלגלים – יש מספר סוגים של גלגלים לעגלה:

פלסטיק: בדרך כלל בעגלות הבסיסיות והלא ממותגות גלגלים אלה הם גלגלים בסיסיים אשר לא יתמכו את העגלה בצורה טובה בתנועה על משטחים לא ישרים.

גלגלי גומי: גלגלים רכים אשר עוזרים לעגלה לעבור את רוב סוגי המשטחים בהם ההורים יטיילו ויתמכו את בולמי הזעזועים הנמצאים בסמוך לגלגלים, בדרך כלל המראה החיצוני שלהם יהיה בדומה לגלגלי הרכב עם חריצים לאווירות טובה יותר.

אוויר: בדומה לגלגלי הרכב, לגלגלים אלה יש פנימית מלאה באוויר התומכת את העגלה בנסיעה בכל משטח, החיסרון שלהם הוא שיש לנפח אותם ואף להחליף את הפנימית כאשר יש בהם חורים (פנצ'ר).

גודל הגלגלים- גודל הגלגלים משפיע על נוחות הנסיעה. ככל שהגלגלים גדולים יותר, כך נוחות הנסיעה נעימה יותר.

בולמי זעזועים- בכדי לתמוך את משקל הילד ואת סוגי הדרך השונים, מוסיפים לשלדת העגלה בולמי זעזועים שיבלמו את הזעזועים שיש בדרכים השונות וצמצום הזעזוע שהתינוק ירגיש בנסיעה בכל דרך.

משקל השלד + מרכב הטיולון – משקל העגלה הוא סעיף שחשוב להורים, ובעיקר להורים שמרימים את העגלה במדרגות או בהכנסה לתא המטען, ולכן הם יעדיפו לרכוש עגלה שתהיה יחסית קלת משקל. הממוצע של העגלות הוא כ9 ק"ג, יש לבחון גם את משקל השלד וגם את משקל השלד כאשר מרכב הטיולון מחובר אליו .

סל חפצים – בתחתית העגלות יש סל חפצים המאפשר אחסון חפצים שונים ללא חשש מהפרעה לנסיעה תקינה של העגלות, לכל עגלה יש משקל העמסה מרבי שמצוין בהוראות היצרן.

כיוון הטיולון- ברוב העגלות ניתן למקם את מרכב הטיולון ל2 כיונים לכיוון ההורים ולכיוון הנסיעה. כך ניתן להמשיך לראות את התינוק בנוחות עד השלב בו בוחרים לשנות את כיוון מרכב הטיולון בכדי שהילד יוכל לצפות בדרך בצורה נוחה.

מצבי ישיבה- למרכב הטיולון יש מספר מצבי ישיבה עד שכיבה, לנוחות מרבית של התינוק.

מנח רגלים – למרכב טיולון ניתן לכוון את מנח הרגליים כך שיתמכו ברגלי התינוק כאשר הוא קטן וכאשר הוא גדל הם יתמכו בכיפוף הברכיים.

בדים – כחלק מהתקינה של העגלות בדי העגלה מיוצרים מחומרים סינטטיים, חשוב שהבדים יהיו רכים נעימים וניתנים להסרה ולכיבוס.

חיבור סל קל – ברוב העגלות המשולבות ניתן להניח על שלד העגלה סל קלים כדי להמשיך להסתובב עם התינוק לאחר שנרדם בסל קל ברכב, ללא צורך בהוצאתו ואולי להעירו .

לאחר שההורים הצליחו לבחור את הנקודות שהכי חשובות להם, יש מספר נקודות נוספות שצריך לחשוב עליהן, שהן יותר אישיות כמו נראות ועיצוב שהם כמובן בהתאם לטעם האישי של כל אחד

חשוב לבחון את העגלה הרצויה גם מחוץ לחנות בהליכה במדרכה ובהכנסה לתא המטען .

חשוב לשמור על כמה נקודות בטיחות לאורך כל השימוש בעגלות:

  • שימוש לפי הוראות יצרן- כל עגלה מותאמת לגילאים ומשקלים מסוימים, התקינה בארץ השתנתה ומאפשרת שימוש עד 22 ק"ג בדומה לתקן האירופאי
  • מעצור- לכל עגלה יש מעצור לגלגלים האחוריים. מעצור זה מאפשר לבצע פעולות מסוימות כמו הוצאת התינוק מהעגלה, ישיבה או עצירה במקום מסוים והוצאת חלקי העגלה בבטיחות מקסימלית
  • העמסת העגלה – העגלות מתוכננות בצורה שמרכז הכובד שלה הוא מושב הילד, כך שאם נעמיס מוצרים על ידית הדחיפה יתכן והעגלה תתהפך כאשר נוציא את הילד ממנה.
  • חגירה – בכל שימוש בעגלה יש להשתמש ברצועות הפנימיות, תאונות ואירועים בתי צפויים יכולים לקרות בכל רגע.
  • מדרגות – יש להימנע מעליה או ירידה במדרגות, פעולה זאת יכולה לגרום לפגיע במערכות העגלה ובמבנה השלד
  • מדרגות נעות – אין להעלות עגלות במדרגות נעות, חוסר ריכוז יכול לגרום להתהפכות העגלה, יש להשתמש רק במעלית.
  • כיסוי העגלה- יש להימנע מכיסוי העגלה, הסגירה יוצרת את אפקט החממה, יש לשמור תמיד על פתח אוורור ולבדוק את חום הילד.
מאת – מיכה אברבוך מנהל ההדרכה של רשת שילב
עריכה: מיקה כנות