איך לבחור מושב בטיחות לרכב?
לפי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן) מושבי הבטיחות מורידים את הסיכוי לפציעה בין 71%-82% בהשוואה לחגורות הבטיחות של הרכב. בוסטרים מורידים את הסיכוי לפגיעה חמורה ב45% לילדים בני 4-8 בהשוואה לילדים שהיו חגורים רק עם חגורות הבטיחות.
אז איך לבחור את כיסא הבטיחות הנכון ביותר עבור התינוק שלך?
בשוק קיים מגוון רחב של מושבי בטיחות – סל קלים, מושבים משולבים הפונים עם ונגד כיוון הנסיעה, מושבים רק לכיוון הנסיעה, מושבים משולבים הכוללים בוסטר, ובוסטרים. אתם יכולים לרכוש את המושב הטוב ביותר מבחינת בטיחות, נוחות, התאמה וכו', אך במידה והשימוש היום יומי לא מתאים לצרכים שלכם, אתם תחושו שהמושב לא נותן מענה נכון.
- תקן אירופאי - ECE R44
- תקן אירופאי חדש -129R – I SIZE
- תקן אמריקאי - FMVSS213
במידה ועוגנים את המושב במושב הקדמי של הרכב, יש לנטרל את כרית האוויר, כלומר יש להשתמש במושב בטיחות עד גיל 8 על פי חוק, אך ההמלצות הן להמשיך להשתמש במושב בטיחות עד גובה של 145 ס"מ.
מהם סוגי מושבי הבטיחות:
ישנם מספר סוגי מושבי בטיחות לתינוקות וילדים בעלי התאמה לכל שלב ולכל אחד: סלקל, כיסא בטיחות ובוסטר.
- סל קל- מושב בטיחות המאפשר שימוש רק כנגד כיוון הנסיעה, זהו מושב בטיחות מגיל לידה, והמושב המתאים ביותר לתינוקות קטנים ורכים. זמן השימוש בסל קל מוגבל בדרך כלל עד 12- 13 ק"ג. הסל קל הינו קל להוצאה מהרכב ועם זאת לרוב הסלקים ניתן לרכוש בסיס איזופיקס המקל עוד יותר על ההכנסה וההוצאה. סל קל ניתן להעברה בקלות מרכב לרכב, מצוין לשימוש בתחבורה ציבורית, ניתן לחיבור על עגלות וקל משקל.
- מושב בטיחות משולב- מושב בטיחות המאפשר שימוש כנגד כיוון הנסיעה וגם עם כיוון הנסיעה, שימוש בו ארוך טווח עד 18 ק"ג או עד 29.5 ק"ג, התקנה במספר זוויות שונות בהתאם לגיל הילד, שימוש ארוך ברצועות הפנימיות של המושב, לרוב יאפשרו התקנה כגד כיוון הנסיעה לטווח ארוך יותר מסל קל.
- מושב בטיחות משולב כולל בוסטר (1ALL IN ) - מושב בטיחות המאפשר שימוש נגד כיוון הנסיעה, עם כיוון הנסיעה ובמצב בוסטר. שימוש ארוך טווח עד 36 ק"ג או עד 54 ק"ג, מושב אחד הנותן מענה עד סיום השימוש במושב בטיחות ברכב. מתאפשר על ידי התקנה במספר זוויות בהתאם לגיל הילד, שימוש ארוך ברצועות הפנימיות.
- מושב בטיחות משולב רק בכיוון הנסיעה - מושב בטיחות המאפשר שימוש רק עם כיוון הנסיעה. בשלב הראשון שימוש עם הרצועות הפנימיות ולאחר מכן כבוסטר ללא רצועות. בדרך כלל מתאים לשימוש החל מגיל שנה ועד סיום השימוש במושב בטיחות ברכב 36 ק"ג או עד 54 ק"ג.
- בוסטר גב - מושב בטיחות הניתן לשימוש החל מגיל 3, מטרתו להתאים את מושב הרכב לממדי הילד הגדל מאפשר להעביר את רצעת המותן על מותן הילד ואת רצועת הכתף על כתף הילד ומרכז בית החזה. בחלק מהבוסטרים ניתן לפרק את המושב ל 2 חלקים ולהשתמש רק בתחתית המושב – בוסטר ללא גב (נקרא גם בוסטר טויסק), ההמלצה להשתמש בבוסטר ללא גב החל מ 22 ק"ג ומגובה של 125 ס"מ.
ההבדלים בין התקן האירופאי והתקן האמריקאי:
התקן האירופאי והתקן האמריקאי זהים יחסית והבדיקה בשניהם נעשית כמעט באותה הצורה .מהירות הבדיקה בתקן האירופאי היא 50 קמ"ש לעומת 48 קמ"ש בתקן האמריקאי, עם זאת ישנם מספר סעיפים בהם הם שונים.
שני התקנים נוצרו לפני שנים רבות ומתעדכנים כל כמה שנים, הבשורה מגיע מכיוון התקן האירופאי החדש – תקן I SIZE, שהחל לבדוק את המושבים בצורה מחמירה יותר.
השוני בין התקנים הוא בחשיבה הבסיסית כיצד מוצאים את מושב הבטיחות מהרכב במקרה חרום. בתקן האמריקאי החשיבה היא שיש להוציא את מושב הבטיחות כאשר הילד יושב בתוכו, לעומת התקן האירופאי שדורש שבמקרה חרום, הוצאת הילד מתוך מושב הבטיחות תתבצע בפעולה אחת מהירה ושהמושב יישאר בתוך הרכב.
הבדלים עיקריים בין התקנים:
- בדיקת המושב – בתקן האירופאי חובה על יצרני מושבי הרכב לבדוק האם המושב עומד בדרישות התקן על ידי בדיקה במעבדה חיצונית ורק לאחר מכן ניתן לייצר את הכיסא. בתקן האמריקאי אין חובה לבצע בדיקה למושב, ו"מכון התקנים" האמריקאי לוקח מספר מושבים בצורה שרירותית לבדיקה משלו לוודא שאכן הם עומדים בדרישות התקן.
- הגנות צד – אחד הסעיפים החשובים שהכניס תקן I SIZE היא בדיקה מחייבת בדרישות התקן לבדיקת הגנות הצד של מושבי הבטיחות. בתקן האירופאי הקודם ובתקן האמריקאי אין חובה לבדוק את הגנות הצד. חלק ממושבי הבטיחות בתקן האמריקאי בודקים את הגנות הצד של המושבים, אך הם לא מפרסים את תוצאות הבדיקה ובנוסף לא ניתן להשוות אותם למושבים אחרים .
- התקנת המושב ברכב – את מושבי הבטיחות בתקן האמריקאי ניתן להתקין ברכב או על ידי רצועות הרכב או על ידי עיגוני האיזופיקס (לאצ'). בתקן האירופאי ניתן להתקין את המושבים רק על ידי אחד מהשיטות, כלומר- יהיו מושבים שניתן להתקין על ידי רצועות הרכב בלבד, ומושבים אחרים יותקנו על ידי איזופיקס בלבד.
- התקנה על ידי איזופיקס – במושבי בטיחות בתקן האמריקאי ההתקנה נגד כיוון הנסיעה מתבצעת על ידי חיבור 2 עיגוני איזופיקס ובהתקנה עם כיוון הנסיעה על ידי 2 עיגוני איזופיקס ובנוסף חיבור *טופ טדר.
- בתקן האירופאי ההתקנה של מושב הבטיחות מתבצעת בצורה זהה עם כיוון הנסיעה ונגד כיוון הנסיעה. החיבור נעשה על ידי שני עיגוני איזופיקס ובנוסף רגלית או טופ טדר.
- *טופ טדר הינו נקודת עיגון נוספת הנמצאת באזור תא המטען של הרכב.
- קשירת הילד בתוך המושב – בתקן האמריקאי קשירת הילד מתבצעת ב 3 חלקים:
- 2 חיבורים נפרדים לאבזם בין הרגליים ובנוסף יש סגירה נוספת במרכז בית החזה, בתקן האירופאי הקשירה מתבצעת על ידי שילוב האבזמים בצורת "פאזל" והכנסתם לתוך האבזם בין הרגליים.
- שינוי זיוות השכיבה של הילד במושב – במושבי הבטיחות בתקן האמריקאי קיימות מספר זוויות התקנה למושב, אך לאחר ההתקנה של המושב ברכב לא ניתן לשנות את הזווית. כדי לשנות את זווית המושב יש לנתק את התקנת המושב מהרכב, לשנות לזווית הרצויה. ולבצע התקנה מחודשת למושב ברכב. במושבי הבטיחות בתקן האירופאי ניתן לשנות את זווית הישיבה של הילד בזמן עצרה, כאשר המושב מותקן במושב ללא צורך בהתקנה מחודשת.
- אורך השימוש ברצועות הפנימיות – במושב הבטיחות בתקן האמריקאי השימוש ברצועות הפנימיות הוא עד משקל מקסימלי של 29.5 ק"ג. במושבי הבטיחות בתקן האירופאי השימוש ברצועות הפנימיות הוא עד משקל מקסימלי של 18 ק"ג.
- התאמת הכיסא לילד – בתקן האמריקאי התאמת מושב הבטיחות לילד היא לפי משקל וגובה. בתקן האירופאי ההתאמה היא לפי משקל הילד בלבד ובתקן I SIZE ההתאמה היא לפי גובה הילד בלבד.
נקודות בטיחותיות שיש לשים אליהן לב:
1- התקנת המושב נגד כיוון הנסיעה: ישיבה כנגד כיוון התנועה משפרת את בטיחות הילדים פי 5!!! מאשר עם כיוון הנסיעה. אי לכך, עלינו לשאוף להושיב את התינוקות ואת הילדים כנגד כיוון הנסיעה לכמה שיותר זמן. החוק בישראל מחייב נסיעה כנגד כיוון הנסיעה רק עד גיל שנה. וההמלצה היא למשוך עד גיל שנתיים. לעומת החוק בארץ, בארצות הברית החוק מחייב להושיב את התינוקות נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים וההמלצות הן עד גיל 3. בשוודיה החוק מחייב הושבה כנגד כיוון הנסיעה עד גיל ארבע וההמלצות הן עד גיל שש!!
2- מיקום ההתקנה של המושב: בחוק בארץ ניתן למקם כל מושב בטיחות בכל אחד ממקומות הישיבה ברכב (לא כולל הנהג), כאשר ההמלצה היא להתקין את המושב בספסל האחורי, במידת האפשר במרכז הספסל האחורי. במידה ולא ניתן להתקין את המושב באמצע יש להתקין בצד הנגדי לנהג, זהו גם צד המדרכה בדרך כלל. התקנת מושב בטיחות במושב הקדמי מסכנת את התינוק וההורה. במידה והחלטת להתקין את המושב במושב הקדמי, חובה לנטרל את כרית האוויר.
3- לא למהר: לכל מושב בטיחות יש משקל או גובה מינימום ומקסימום, עלינו לוודא שאנחנו משתמשים במושב הבטיחות עד שהילד כבר לא יכול לשבת עליו לפי הוראות הייצרן. אין צורך להעביר את הילד למושב הבא לפני שאנחנו בטוחים שהם לא יכולים לשבת על המושב שהם יושבים עליו יותר.
- סל קל יכול להתאים עד גיל שנה וחצי ואף יותר.
- כיסא בטיחות יכול להיות מותקן נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים ואף עד גיל 4.
- כיסא בטיחות יכול להיות מותקן עם כיוון הנסיעה עד גיל 4 ובחלק מהמושבים עד גיל 8.
- בוסטר גב יכול להיות מותקן עד גיל 12 ואף יותר.
לסיכום
אפשר לרכוש כיסא משולב שילך אתכם לכל אורך הדרך, שביחס לסלקל הראשוני הוא אמנם יקר יותר אך אם מסתכלים על ההוצאה לטווח ארוך – משתלם יותר לרכוש מושב משולב הכולל סלקל ועם הזמן הופך למושב בטיחות ואחרי זמן מסוים לבוסטר. כך בעצם תקנו 3 כסאות במחיר אחד ובפעם אחת. אם תרצו בשלב זה לחסוך בהוצאה לטווח הקצר, אפשר להתחיל מקניית סלקל, עם בסיס נפרד וכאשר הילד/ה יגיעו לגיל שנה לבחון קניה של מושב בטיחות של אותו המותג המותאם לגיל ולמשקל ולקצב ההתפתחות שלו/ה.
מאת : מיכה אברבוך מנהל ההדרכה שילב
*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך מתייחס לשני המינים