הורים, כיצד בוחרים מושב בטיחות?

תקנים, מבחני ריסוק, מותגים ומחירים, כל אלו נתונים יבשים ומבלבלים מאד בדרך לקניית מושב
בטיחות עבור היקר לכם מכל.

כתבה זו תשפוך אור ותסייע  לכם להבין את המושגים והעובדות, כדי שתוכלו לבצע החלטה מחושבת
ונכונה עבורכם, ובעיקר עבור ילדיכם היקרים. 

אבי ורון, יועץ צרכנות וטכנולוגיה | 20.07.21

תקנים – ישראל היא אחת מהמדינות הספורות המאפשרות ייבוא ושיווק של מושבי בטיחות
בתקינה אירופאית וגם בתקינה אמריקאית.
  

הדבר מביא עימו שפע של מוצרים ואפשרויות, אך גם מוצרים רבים (בתקינה האמריקאית) שלא הותאמו לשוק הישראלי.

עד לפני פחות מעשור, שני התקנים היחידים למושבי בטיחות, שהוכרו בישראל, היו האירופאי ECE-R44 והאמריקאי FMVSS-213.  
תקנים אלו נולדו בראשית שנות ה-80 ומדי עשור לערך עודכנו על פי הידע שנצבר מחקר התאונות.

למרות שהתקנים שונים זה מזה בשיטות ומדדי הבדיקה, הם נחשבים ע"י ארגוני הבטיחות כשקולים.

בשנים האחרונות נכנס לתמונה תקן אירופאי חדש לחלוטין ECE-R129, או בכינויו הקליט i-Size.

התקן i-size החדש הביא עמו מספר בשורות חשובות:
גישה שונה לצורת העיגון - איסור וביטול בפועל של האפשרות לעגן מושבי בטיחות בחגורות בטיחות - לאור הסטטיסטיקה שהדבר מצמצם את הסיכויים להתקנה כושלת פי 25 !

התייחסות שונה למידות הילדים - התקנים הוותיקים התייחסו לשלבים בהם יש לעבור לשלב הבא בתמהיל מורכב מגיל, משקל וגובה.
התקן החדש מתייחס רק לגובה (למעט איסור מוחלט להושיב עם כיוון הנסיעה לפני גיל 15 חודשים לפחות), נתון המהווה מדד טוב יותר לבשלותו של הפעוט וגם קל לאמוד אותו.

החמרה בהיקף מבחני הריסוק -
במבחני תקינה שולבו לראשונה מבחני ריסוק המתייחסים לתאונות צד הגורמות אף לקריסה חלקית של הדלתות לחלל הרכב.
עד כה לא הייתה כל התייחסות לנושא בתקנים הוותיקים הנ"ל.
בנוסף, הבובות המשמשות לבדיקת המדדים הן מדגם חדיש המדמה טוב יותר את האנטומיה של הקטנטנים. 

ללא ספק, התקן החדש מהווה קפיצת מדרגה בטיחותית, לאחר שעד כה מבחני הריסוק מקיפים כאלו היו נחלתם של מספר ארגוני צרכנות ובדיקה, שאינם רגולטוריים. 

בשנת 2020 יצאה הנחייה פדראלית לצעוד בכיוון הזה גם עבור התקינה האמריקאית. אנחנו עדיין מחכים...

התקנה – לשלב זה חשיבות מכרעת לבטיחות בפועל.
סדנאות בטיחות רבות המארחות הורים שהמודעות הבטיחותית שלהם גבוהה מראש, מציגות תמונה עגומה של כ-70% ויותר של מושבי בטיחות המותקנים בצורה מסכנת חיים.
גם המוצר הטוב ביותר לא יעניק הגנה ראויה בהתקנה שגוייה או מרושלת.
חשוב לבדוק בסיוע איש מקצוע, האם נדרש מתאם (Locking Clip) שאינו מסופק ע"י היצרנים.
מומלץ לבחור מוצרים שאינם זקוקים למתאם מסורבל זה, אך חשוב מאד לדרוש אותו כאשר הוא נדרש.
האיזופיקס הקשיח, כזה שאינו דורש מתיחה של רצועות, נחשב העיגון החסין ביותר לטעויות אנוש.
הנושא כה מהותי, שהתקן האירופאי החדש אינו מתיר ואינו מאפשר עיגון אחר של מושבי בטיחות.

מבחני ריסוק – אולי הנושא החם ביותר ו-'כלי הניגוח' המוביל בין היצרנים והמשווקים.

ראשית, חשוב להבין שמבחני הריסוק הם כלי חשוב המעודד את התעשייה להמשיך ולשפר את המוצרים ואף מאתר מוצרים בעיתיים, בכך הם תורמים להפחתה בפגיעות בגוף ונפש.

אבל השוואה פשטנית בין קטגוריות שונות, גופי בדיקה שונים, שלא לדבר על שווקים שונים, עלולה להטעות ולא פעם מוצגת לקונים תמונה מעוותת.    

השוואה אמיתית בין מוצרים קיימת רק במסגרת אותו מבחן באותה שנה לאותה קטגוריה.

האם ידעתם למשל, את העובדה שמבחני הריסוק של ה-Consumer Reports אינם כוללים בחינת תאונות צד, שהינו סעיף חובה בתקינה האירופאית החדשה? 

הנחיות בטיחות – גופי הבטיחות בכל העולם מרעננים את ההמלצות לגבי השימוש בהתקנים.

כבר ב-2011 נכנסה ההמלצה למשוך לפחות עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה, כאשר נדרשו עוד כ-7 שנים עד שמדינות (כיום כבר עשרות) החלו לאמץ זאת כחוק.

אל תסתפקו בדרישות החוק, אלו תמיד יהיו דרישות המינימום ולילדים שלנו מגיע המקסימום!

לא למהר –
אנחנו גאים להציג את ההתפתחות המהירה של ילדינו בפני המשפחה והחברים,
אבל אל תטעו, מעבר מוקדם לשלב הבא (כמו מעבר אוטומטי בגיל 3 לבוסטר) אינו הופך את הילד לבוגר, אבל עלול בהחלט לסכן אותו.

בשנת 2017 החוק באירופה עודכן לסמן בוסטרים חדשים ללא גב כמורשים רק עבור ילדים בגובה 125 ס"מ ומעלה או במשקל 22 ק"ג לפחות.

"שילב" הייתה הראשונה להסיר מוצרים אלו מהמדפים כדי למנוע בלבול מסוכן עם החוק המיושן בישראל המתיר שימוש בהם כבר מגיל 3.

למעט פתרונות ארעיים לנסיעות, העדיפו תמיד בוסטר גב על בוסטר כרית, ובוודאי התקן הכולל רתימה פנימית על בוסטר, ככל שניתן.

מחיר – האם מוצר זול יכול להיות בטיחותי כמו זה היקר ממנו?

הפערים במחיר נובעים מעלויות פיתוח, שימוש בחומרים יקרים, מיצוב המותג ועוד גורמים בשרשרת השיווק. כל אלו עשויים להיות חשובים לכם,
אבל ההבדלים המהותיים שכדאי לכם לשם לב אליהם היא ההשפעה על הנדסת האנוש

והתאמת המוצר לרכב הספציפי שלכם, לעתים דווקא הזול יתאים טוב יותר ובכל מקרה, בדקו מה היתרון האמיתי עבורכם, של המוצר היקר יותר